Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Motto naszego przedszkola

MOTTO KUCHNI NASZEGO PRZEDSZKOLA:

 

Im krótsza droga żywności z pola na stół, tym jest ona zdrowsza

 

Co to jest naturalna dieta?

 

Jeszcze 100 lat temu żywność naturalna, lokalna i sezonowa była podstawą żywieniową każdej rodziny. Nasze babki latem robiły chłodniki, ziemniaki podawały z zsiadłym mlekiem; zimą była własnoręcznie kiszona kapusta. Tylko jedzenie naturalnej żywności zapewnia nam zdrowie, dobre trawienie i przyswajanie wartości odżywczych.

 

Co to jest żywność  wysoko przetworzona?

 

Jest to żywność, której nie można wyprodukować w domowej kuchni. Jest ona poddana obróbce przemysłowej, często z substancjami dodatkowymi takimi jak: cukier, wzmacniacze smaku, barwniki, konserwanty, stabilizatory.

 

Dlaczego należy jej unikać?

 

Co prawda substancje dodatkowe są dopuszczone przez Instytut Żywności i Żywienia, jednak z zaznaczeniem, iż  „przy dozwolonym poziomie, nie stanowią zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka”. A czy mamy pewność, że nie spożywamy ich za dużo? Czy jedząc na śniadanie kanapkę z chleba tostowego z niskiej jakości wędliną, podając dzieciom słodzone serki i ciastka jako przekąskę, przyprawiając zupy i sosy gotowymi daniami w proszku, smażąc kotlety z mięsa z hodowli przemysłowej a na kolację podając parówki; mamy pewność, że ilość sztucznych dodatków nie wpłynie na nasze zdrowie?

 

Żywność wysoko przetworzona zawiera:

 

  • tłuszcze roślinne utwardzone
  • substancje zagęszczające
  • substancje stabilizujące
  • substancje słodzące (cukier, słodziki)
  • wzmacniacze smaku (np. glutaminian sodu).

 

Czyli wszystkie „E”

 

Polepszacze, zagęszczacze, barwniki i sztuczne konserwanty mają nadać atrakcyjny wygląd, poprawić smak, przedłużyć okres przydatności do spożycia, spulchnić, zagęścić…Jednak wiele z tych substancji dodanych do żywności może powodować lub nasilać problemy zdrowotne, np. reakcje alergiczne, bóle żołądkowe, astmę, zapalenia skóry, migrenę, katar sienny i nadwrażliwość sensoryczną. Związki chemiczne w żywności mogą prowadzić także do wzrostu ilości substancji toksycznych w ludzkim organizmie. Większość z nich nie została zbadana pod kątem długoterminowego odziaływania na nasze zdrowie. Nie możemy także stwierdzić, jakie mają właściwości w połączeniu z innymi związkami – nie każda substancja jest szkodliwa od samego początku, ale może się nią stać w reakcji z inną, tworząc zagrożenie dla zdrowia. Możemy podejrzewać tylko, że wzrastająca liczba tzw. chorób cywilizacyjnych jest wynikiem spożywania produktów wysoko przetworzonych, zawierających substancje chemiczne.

 

WNIOSEK: CZYTAMY ETYKIETY!

 

Pamiętajmy – im mniej składników w produkcie, tym jest on bardziej naturalny.  Pamiętajmy o 3 zasadach:

 

  1. Skład podawany jest malejąco, czyli to co jest na pierwszym miejscu – występuje w największej ilości (patrz np. kakao „dla dzieci” – kakao czy cukier?)
  2. Jeśli na 1., 2., lub 3. miejscu występuje cukier – nie kupuj, nie warto
  3. Szukaj właściwej nazwy produktu; łąkowe, śmietankowe czy „prosto z natury” nie musi oznaczać masła.